PORADNA

Obecnou poradnu pro návštěvníky našich stránek zajišťuje MVDr.Michal Čáp na svých stránkách www.veterina-info.cz, kde naleznete archiv zahrnující tisíce dotazů a odpovědí na téma zdravotní problematiky psů, koček a drobných zvířat.

ODBORNÉ INSTRUKCE

Odborné instrukce jsou psanou verzí rad, které jste již pravděpodobně slyšeli od našich veterinárních lékařů nebo sestřiček. Abychom Vám zjednodušili orientaci v těchto informacích, nabízíme Vám je níže ke stažení.

Péče o zvíře po břišní operaci
Článek je určen pro chovatele, kteří mají své zvíře po břišní operaci (kastrace, torze žaludku, operace střev či močového měchýře). Je zde shrnuto, jak se o zvíře po zákroku starat, jak pečovat o ránu, jak správně podat zvířeti jídlo, pití a léky.

Domácí péče o chrup psa po odstranění zubního kamene
Článek hovoří o doporučené preventivní péči o zuby a chrup psa. Popisuje postupy a opatření k zamezení tvorby plaku a zubního kamene. Jsou zde vyjmenovány techniky a způsoby čištění psích zubů, odstranění zubního kamene ultrazvukem a doporučení dentální psí hygieny.

Porod feny
Základní a stručné informace o graviditě a porodu feny. Návod jak rozpoznat blížící se porod a jak feně po porodu pomoci. Pět základních zlatých pravidel, které je nutno dodržet, aby fena i štěňata byli v pořádku a porod proběhl bez komplikací.

Jak na klíšťata
Článek popisuje, jak se klíšťata v přírodě množí, jaký je jejich životní cyklus a jak na psech a kočkách parazitují. Je zde návod na účinnou prevenci (antiparazitární obojky, spoty, postřiky i zásypy) a ochranu před klíšťaty i fotoseriál, jak správně zakouslé klíště ze zvířete odstranit.

Letní nástrahy I
Článek o tom, s jakými běžnými zdravotními problémy a nástrahami se může chovatel psa kočky v létě potkat (blechy, klíšťata, osiny, přehřátí, dietní chyby …).

Letní nástrahy II

Nádorová onemocnění u zvířat
Článek o tom, že i psi a kočky trpí nádorovými onemocněními. Text seznamuje chovatele se základními onkologickými pojmy, stručně popisuje projevy, rozdělení, diagnostiku a způsoby léčení nádorů u psů a koček.

Prevence I. - Dědičné vady srdce u psů
Článek ze série „veterinární prevence onemocnění psů a koček“ popisuje základní dědičné srdeční vady u psů, se kterými se může chovatel u svého zvířete setkat. Patentní ductus arteriosus, aortální stenóza, portosystemický shunt, atriální septální defekt a další onemocnění s dědičným základem jsou pro zvířecí pacienty zátěží a mohou je ohrožovat i na životě. Stať přehledně vysvětluje jednotlivé patologie a radí, co jednotlivé poruchy pro psy znamenají a jak je lze řešit.

Prevence II - Chronické ledvinové (renální) selhání
Článek ze série „veterinární prevence onemocnění psů a koček“ se stručně zabývá chronickým selháním ledvin (CRF = chronic renal silure) a jeho důsledky, pakliže není včas rozpoznáno a léčeno.

Prevence III - Onemocnění zubů u psů a koček
Onemocnění zubů psů a koček je velmi častým zdravotním problémem, který na klinice denně řešíme. Článek je součástí našeho preventivního zdravotního programu pro naše pacienty („Program klinické preventivní veterinární péče I – STOMATOLOGIE“) a seznamuje stručně se základními neduhy zubů u psů a koček – se zubním kamenem, technikou jeho odstraněním, nejčastějšími zdravotními komplikacemi v tlamě psa kočky, paradontózou a celkovými zdravotními následky zanedbané stomatologické péče.

Ortodoncie_I
Ortodoncie - stomatodisciplína zabývající se korekcí vadně postavených zubů a vadami skusu. Článek popisuje různé druhy rovnátek pro psy (ortodontických aparátků) a jejich využití v praxi. Veškeré popisované a zobrazené techniky jsou případy z naší veterinární praxe, kde specializovanou ortodontii a stomatologii provádí dr.Čáp.

Kolaps průdušnice a tracheální stent u psa
Článek popisuje poměrně rozšířený problém u malých plemen psů tzv. kolabs průdušnice (trachey) a jeho léčbu metodou zavádění tracheálního stentu. Tracheální stent je síťka z kovové slitiny - nitinolu, která vyztužuje kolabující průdušnici.

Diabetes mellitus u psa a použití inzulinového pera
Článek popisuje problematiku cukrovky u psů a koček a pužití novinky v léčbě - dávkovacího insulinového pera VetPen.

Nová vakcína proti moru a myxomatóze králíků
I doma chovaní zakrslí králíci mohou onemocnět nebezpečnými a většinou i smrtelnými chorobami králíků - králičím morem a myxomatózou. Jedinou známou prevencí je důsledná a pravidelná vakcinace. Od začátku roku 2013 je v České republice k dispozici nová vakcína Nobivac MyxoRHD, které zajistí účinnou ochranu proti moru a myxomatóze po dobu jednoho roku.

Jak přežít silvestrovské veselí
Silvestr je pro mnohé chovatele a jejich svěřence obdobím velkých problémů. Mnoho psů snáší silvestrovské petardy, dělobuchy a ohňostroje velmi špatně. Článek přehledně popisuje současnou nabídku preparátů, které pomohou zvíře zklidnit a pomohou mu kritické hodiny přežít bez strachu a stresu.

Obstipace u chameleona jemenského
Zdravotní problémy plazů řeší na naší klinice především MVDr. Adéla Schauflerová. Článek se zabývá v denní praxi častou zdravotní koplikací doma chovaných ještěrů - obtsipací (zácpou) čili neprůchodností zažívacího traktu v důsledku požírání nestravitelné terarijní podestýlky.

Kastrace koček - video (47mb)

Kastrace kocourů - video (25mb)

Záněty dutiny ústní a problémy se zuby u koček - video (47mb)

Kočka jako geriatrický pacient - video (31mb)